[column] Heeft jouw merk voldoende brand health kracht?

[column] Heeft jouw merk voldoende brand health kracht?
  • B2b
  • 27 mrt 2025 @ 11:26
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen®
  • Marketing

Brand Health is een van de allerbelangrijkste factoren voor elke marketeer en merkmanager om merkkracht te kunnen vaststellen. Zoals zo vaak in ons geliefde marketing vak zijn er talloze definities van Brand Health te vinden op internet.

Het is belangrijk om de merkkracht en daarmee dus de resultaten en effecten van de merkoperatie goed in beeld te hebben. Vooral omdat dat in de directiekamers al tijden een vereiste is. Resultaten moeten worden aangetoond omdat het de investeringen zijn van mensen en middelen in een bepaald merk.

Welk brand health model is dan de beste?

Zoals gezegd bestaan er hiervoor vele modellen. Een veel gebruikt universeel model is het brand value chain model zoals hieronder afgebeeld. Ook een gerenommeerde marketing organisatie als Gartner werkt met een eigen model.

Een hele bekende is het brand equity model van Keller welke gericht is op merkidentiteit, op betekenis, op reactie en op relaties met een merk. Veel organisaties gebruiken ook de NPS, net promotor score, voor hun merk, maar dat dekt enkel het aantal mensen wat zegt een merk aan te bevelen, een indicator voor merk loyaliteit.

Ook sommige reclamebureaus zoals in dit geval Young & Rubicam werken met een brand health model. Hun model is de brand asset valuator. Dit model meet de uniekheid van het merk, de relevantie ervan, de waardering voor het merk en bekendheid.

Een van mijn favorieten is het brand equity model van merkguru David Aaker. Dat model kijkt naar merkwaarde, merkbewustzijn, kwaliteitsperceptie, merkassociaties en andere activa zoals marktaandeel en patenten.

Sommige brand health modellen kijken meer naar marketing- en communicatiefactoren en andere modellen weer wat meer naar business factoren. In onze eigen ervaring zijn alle genoemde factoren heel belangrijk en dienen daarom meegenomen te worden in een goed Brand Health model. Dit model is hieronder geplaatst.

Daarnaast is binnen de brand valuation motor een methode ontwikkeld om de waarde van een merk vrij nauwkeurig vast te stellen. Het model weegt verschillende aspecten mee, zoals branding, marketing, financiële en commerciële factoren. Dit holistische model is nuttig bij merkwaardering, overnames, en het verbeteren van merkmanagement en kan daarom goed gebruikt worden bij merkmanagement.

Merkkracht = toekomst

Marketeers zijn in directe zin verantwoordelijk voor hun merk en zijn verplicht om de merkkracht c.q. de gezondheid van het merk te monitoren en continue te verbeteren. Een goed brand health model is een prima kompas voor de hele organisatie en kan tegelijk de effectiviteit van de merkoperatie voor directie en anderen zichtbaar maken.                       

Everybody happy.

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken